zaterdag 29 maart 2014

Sportief (tegen wil en dank:))

U weet misschien dat ik 3 x per week een rondje met vriendinnen hardloop. Dit niet, omdat ik van nature zo lekker "sportief" ben, maar helaas gewoon omdat het nodig is. Op deze manier, maak ik mijn hoofd leeg en kan ik een beter grip op mijn gewicht houden. En dat het dan ook nog goed voor mij is, mijn conditie verbeterd en ik erna trots op mezelf bent, is mooi meegenomen.

Eigenlijk gaat het bij ons ten eerste om gezellig bij te praten en ten tweede vooral voor de koffie erna, waar nog even nagepraat wordt! In het begin waren er regelmatig redenen om niet de deur uit te gaan. Het regende te hard, we hebben het te druk, moe, werk, kinderen. Ook zag ik er wel eens tegenop, een pijntje hier of daar, of had er gewoon niet zo`n zin in. Tegenwoordig gaan we echt, door weer en wind, moe of niet maar zijn daarna altijd voldaan. 

Juist in het begin is de regelmaat belangrijk om je hardloop schema goed op te bouwen. Maar als u wilt, echt wilt, kan niemand u tegen houden. Inmiddels moet ik er niet aan denken om niet te kunnen lopen, die had ik 10 jaar geleden ook niet zien aankomen, heus als ik niet loop, dan mis ik het echt.

Nu is het natuurlijk niet nodig om allemaal rennend door het leven te gaan er zijn genoeg sporten om uw lijf gezond te houden. Ieder op zijn eigen manier, binnen, buiten, alleen of in teamverband. En wanneer u dan denkt dit is helemaal niets voor mij, ga dan eens wat vaker een rondje fietsen of een lekker stuk wandelen. Alle beetjes helpen.

Beweging is erg belangrijk, maar helaas is dat nog voor teveel mensen een groot probleem.
Om u toch te motiveren en aan het dagelijks half uurtje extra bewegen te komen staan hieronder een aantal na- denkertjes:
• Regelmatige lichaamsactiviteit is heel effectief in het voorkomen van hart- en vaatziekten.
• Het bevordert je energie, vitaliteit en fitheid.
• Het houdt je jong, je lichaam maakt bij het bewegen extra nieuwe cellen aan. Eén van de voorwaarden om langer en gezonder te leven.
• Belangrijk is dat je zo min mogelijk schommelingen in je gewicht hebt. Door te sporten heb je dat, op een natuurlijke wijze, beter in de hand.
• Je lichaam krijgt een mooie vorm. Je uitstraling wordt beter. Sporten verbetert het zelfvertrouwen en het geluksgevoel.
• Sporten verbetert je kracht, flexibiliteit en coördinatie.
• Het is bekend dat door te sporten je lijf beter met stress om kan gaan. Het maakt je rustig en het werkt preventief. Sport is een belangrijke remedie tegen een burn-out.

En dan blijft het voedingspatroon over, dat is eigenlijk de basis waardoor u lekker in uw vel komt te zitten. Bij een gezond voedingspatroon horen de regels van de schijf van vijf perfect. Eet gevarieerd, niet te veel en beweeg, minder verzadigd vet, 2 x groenten, 2 x fruit, voldoende brood en ga veilig met uw voeding om.
Nou, geen probleem toch, iedereen gezond het voorjaar tegemoet.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten