zaterdag 29 maart 2014

Sportief (tegen wil en dank:))

U weet misschien dat ik 3 x per week een rondje met vriendinnen hardloop. Dit niet, omdat ik van nature zo lekker "sportief" ben, maar helaas gewoon omdat het nodig is. Op deze manier, maak ik mijn hoofd leeg en kan ik een beter grip op mijn gewicht houden. En dat het dan ook nog goed voor mij is, mijn conditie verbeterd en ik erna trots op mezelf bent, is mooi meegenomen.

Eigenlijk gaat het bij ons ten eerste om gezellig bij te praten en ten tweede vooral voor de koffie erna, waar nog even nagepraat wordt! In het begin waren er regelmatig redenen om niet de deur uit te gaan. Het regende te hard, we hebben het te druk, moe, werk, kinderen. Ook zag ik er wel eens tegenop, een pijntje hier of daar, of had er gewoon niet zo`n zin in. Tegenwoordig gaan we echt, door weer en wind, moe of niet maar zijn daarna altijd voldaan. 

Juist in het begin is de regelmaat belangrijk om je hardloop schema goed op te bouwen. Maar als u wilt, echt wilt, kan niemand u tegen houden. Inmiddels moet ik er niet aan denken om niet te kunnen lopen, die had ik 10 jaar geleden ook niet zien aankomen, heus als ik niet loop, dan mis ik het echt.

Nu is het natuurlijk niet nodig om allemaal rennend door het leven te gaan er zijn genoeg sporten om uw lijf gezond te houden. Ieder op zijn eigen manier, binnen, buiten, alleen of in teamverband. En wanneer u dan denkt dit is helemaal niets voor mij, ga dan eens wat vaker een rondje fietsen of een lekker stuk wandelen. Alle beetjes helpen.

Beweging is erg belangrijk, maar helaas is dat nog voor teveel mensen een groot probleem.
Om u toch te motiveren en aan het dagelijks half uurtje extra bewegen te komen staan hieronder een aantal na- denkertjes:
• Regelmatige lichaamsactiviteit is heel effectief in het voorkomen van hart- en vaatziekten.
• Het bevordert je energie, vitaliteit en fitheid.
• Het houdt je jong, je lichaam maakt bij het bewegen extra nieuwe cellen aan. Eén van de voorwaarden om langer en gezonder te leven.
• Belangrijk is dat je zo min mogelijk schommelingen in je gewicht hebt. Door te sporten heb je dat, op een natuurlijke wijze, beter in de hand.
• Je lichaam krijgt een mooie vorm. Je uitstraling wordt beter. Sporten verbetert het zelfvertrouwen en het geluksgevoel.
• Sporten verbetert je kracht, flexibiliteit en coördinatie.
• Het is bekend dat door te sporten je lijf beter met stress om kan gaan. Het maakt je rustig en het werkt preventief. Sport is een belangrijke remedie tegen een burn-out.

En dan blijft het voedingspatroon over, dat is eigenlijk de basis waardoor u lekker in uw vel komt te zitten. Bij een gezond voedingspatroon horen de regels van de schijf van vijf perfect. Eet gevarieerd, niet te veel en beweeg, minder verzadigd vet, 2 x groenten, 2 x fruit, voldoende brood en ga veilig met uw voeding om.
Nou, geen probleem toch, iedereen gezond het voorjaar tegemoet.




Wat is ESBL...

Regelmatig in het nieuws, de ESBL-bacterie. Eerst was de vraag of er nog wel gewoon kip gegeten kon worden, dan ligt de biefstuk weer onder de loep!

De bacterie die voornamelijk op vlees voorkomt, maar ook op groenten, zorgt dat antibiotica niet helpt als u ziek wordt, dat klinkt eng. De ESBL bacterie wordt door de darmbacterien (E.coli) gemaakt. Eigenlijk is het een enzym, maar voor het gemak spreken we toch over een ESBL-bacterie.

Wat is het probleem: wanneer u de darmbacterie oploopt, dit kan door bv. onvoldoende verhit kip/vlees/vis of door besmetting van mens op mens. Kunnen er vervelende infecties ontstaan, deze worden normaal met antibiotica behandeld. Alleen de E. coli zorgt voor de resistente bacteriën, die zorgt dat de antibiotica niet meer werkt.

Wat is nu het probleem? Voor gezonde personen is het geen probleem en niet gevaarlijk. Maar behoort u tot een risico groep dan kunnen deze bacteriën zeker gevaarlijk zijn.
Dit zijn de risico groepen:
• kinderen tot 5 jaar
• zwangere vrouwen
• zieke mensen met een lage weerstand (zoals na een operatie)
• ouderen

Even wat simpele regels:
Let dadelijk tijdens de reis van de winkel naar huis uw verse waar goed gekoeld vervoerd.
Bewaar vlees goed! Alleen in koelkast of diepvries. Bereid vlees goed! Goede verhitting, hiermee vermindert u de groei van schadelijke bacteriën.ESBL-bacteriën komen voor op vlees, zoals rund- varkens- kalfsvlees, maar vooral kippenvlees. Voorkom besmetting door goed hygiënisch te werken.

6 tips
Met deze eenvoudige tips kunt u uw kip/vlees/vis hygiënisch en zonder risico bereiden:
1. Handen wassen, voordat je gaat koken.
2. Nadat u rauw vlees heeft aangeraakt, direct weer, handen wassen.
3. Keukengerei meteen na gebruik met heet water en afwasmiddel wassen.
4. Gebruik 2 vorken voor rauw vlees en gaar vlees.
5. Gebruik nooit dezelfde snijplank voor rauw en gaar vlees of was hem goed af met heet water en afwasmiddel.
6. Dan nog maar een keer; Bak vlees door en door gaar. Door het vlees goed te verhitten gaan alle bacteriën dood, dus ook de ESBL-bacteriën.

Uiteraard gelden deze tips voor iedereen niet alleen voor de kwetsbare groepen.
De ESBL bacterie kan u dragen zonder het te merken, dus ook wanneer u denkt gezond te zijn en voldoende weerstand te hebben. U kunt dan zelfs later nog de gevolgen ondervinden.
Goed nieuws uw biefstuk moet u wel goed aanbakken, maar de bacterie zit voornamelijk aan de buitenkant, dus u hoeft hem niet helemaal door te bakken. 

Wees alert op andere manieren van besmetting, ook als u toevallig groenten op de gebruikte plank wilt bereiden, kan er een besmetting plaats vinden.
Bereid uw voeding dus altijd en overal hygiënisch.

woensdag 26 maart 2014

Zoetstoffen


Zoals bekend kan suiker door verschillende producten vervangen worden, dit worden dan zoetstoffen genoemd. De meeste zijn chemisch geproduceerde stoffen. Met als uitzondering Stevia, dit is een plantje, maar die heb ik nog nooit in een klontje aan de boom zien hangen. Dus mijn advies, koop gewoon het plantje en gebruik de blaadjes om iets zoet te maken. 

Van de chemische zoetstoffen zijn er die wel en zoetstoffen die geen energie leveren. Zij verschillen in zoetkracht en in eigenschappen. Sommige zijn bestand tegen hoge temperaturen en dus geschikt om mee te koken, anderen verliezen hun zoetkracht of worden bitter zoals aspartaam (E951), cyclamaat (E952) en saccharine (E954)

De zoetstoffen zijn onder te verdelen in:
•  Extensieve zoetstoffen, d.w.z. met een zoetkracht gelijk of minder dan suiker
•  Intensieve zoetstoffen, d.w.z. met een zoetkracht veel hoger dan suiker

Het gebruik van zoetstoffen mag geen gevaar opleveren voor de gezondheid. Er is door de gezondheidsraad in samenwerking met het voedingscentrum een aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) vastgesteld.  Deze hoeveelheid is afhankelijk van het gehalte zoetstof in een product.

Over het algemeen veroorzaken zoetstoffen geen tandbederf, dit in tegenstelling tot suiker. Xylitol beschermt zelfs tegen cariës. Sacharine wordt ook wel “Chinese suiker” genoemd. Aspartaam is een andere veel voorkomende zoetstof.

Voor baby’s, peuters en kleuters zijn zoetstoffen schadelijk.
Bij kinderen kan een verhoogde inname van met name cyclamaat leiden tot diaree en buikklachten.  Vandaar het advies voor kinderen van 1 tot 4 jaar ADI 1 à 2 glazen per dag, als kinderen tussen de 4 en 8 max. 3 glazen en voor volwassenen max. 7 zoetstofproducten p.d.

In 2005 gaf het onderzoek van de voedsel en waren autoriteit aan dat 96% van de zoetstof bevattende producten de toegestane doses niet overschrijden. Tenzij je diverse producten naast elkaar gebruikt. Wanneer je dus zoetjes in de koffie/thee, drinkyoghurt 0%, glaasje frisdrank light erbij, dan kom je er ineens wel heel snel......

Of aspartaam kankerverwekkend zou zijn, dat weet ik niet, het wordt door diverse adviesraden zowel in het binnenland als in het buitenland ontkend. Mijn mening is, wees er voorzichtig mee en kom niet boven de ADI uit.


Alleen voor fenylkentonurie patiënten wordt aspartaam afgeraden omdat een van de afbraakproducten, fenylalanine, voor hen gevaarlijk is.

vrijdag 14 maart 2014

“Light” wat is dat eigenlijk?


Er zijn tegenwoordig zoveel light producten, ze zijn niet meer weg te denken uit de supermarkt, maar wat houdt light precies in? Word je er slank van? En zijn ze ook gezond?

Wat houdt light in:
De Europese wetgeving stelt aan light dezelfde voorwaarde dan aan de claim “verlaagd”. Er moet worden vermeld welke eigenschappen en hoeveel minder het levensmiddel light maken, ze moeten minimaal:
·         30% minder van een bepaalde voedingsstof (energie, vet of suiker) of
·         10% minder voor vitamine en mineralen of 25% minder voor natrium (zout) bevatten.

Word je slank van light?
De light producten passen in een ‘slanke’ voeding, het probleem is dat er vaak van deze producten meer gegeten word. Omdat het toch minder calorieën bevat, gaat die zak chips leeg, en ga je dus eigenlijk nog meer snoepen! Vaak stelt de energiewinst weinig voor. Ook is de suggestie dat het product gezond is, zelfs misleidend.
Kinderen die veel light producten gebruiken, ontwikkelen een verstoord gevoel van calorieën dit kan later leiden tot overeten. Dan krijg je het volgende probleem, dat deze kinderen zullen op latere leeftijd een grotere kans op overgewicht ontwikkelen.

Gezond?
Lastig, ik vind zoetstoffen niet gezond, maar zolang er niet meer van gebruikt wordt dan de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) is het geen probleem. Deze hoeveelheden zijn uit voorzorg opgesteld. Bij een normaal consumptiepatroon blijft de hoeveelheid zoetstoffen ruimschoots onder de ADI. Alleen jonge kinderen bereiken deze relatief snel. Geef kinderen van één tot vier jaar niet meer dan één tot twee glazen light frisdrank, yoghurtdrank of andere light producten. Bij kinderen tussen 4 en 8 jaar geeft 'light' gezoet bij ongeveer drie glazen per dag (0,7 liter) een overschrijding van de ADI. Voor volwassenen geldt een maximum van ongeveer 7 glazen (1,8 liter) per dag.

Conclusie, je kan beter onbewerkte producten eten, veel variëren en niet te veel eten. Kortom, gebruik je gezonde verstand in plaats van light producten.



zaterdag 8 maart 2014

EHVoedingsadvies : Super moe

EHVoedingsadvies : Super moe: Ik ben momenteel helemaal moe van alle super berichten...de anti campagne (voedingscentrum) komt niet goed uit zijn/haar woorden. De pro (ve...

vrijdag 7 maart 2014

Super moe

Ik ben momenteel helemaal moe van alle super berichten...de anti campagne (voedingscentrum) komt niet goed uit zijn/haar woorden. De pro (verkopers van superfoods) kant, komt natuurlijk vlekkeloos uit de verf.... ben altijd jaloers op goede marketing.  

Als je een beetje je best doet, om goed te luisteren. Kom je erachter dat het voedingscentrum alleen maar graag wil, dat er vooral gezond gegeten wordt. Het liefst zonder pakjes/zakjes met veel variatie in groenten en fruit en het liefst een drankje zonder zoetstoffen. Wanneer er dan een keer een pakje/zakje/zoetstoffen gebruikt worden, val je er heus niet meteen van ondersteboven.  

Als je dus gewoon gezond en gevarieerd eet en daarbij het idee hebt, dat een zaadje hier en daar jou helpen je gezond, fit en actief te houden. Is daar niets mis mee. 

Dus als we gevarieerd en gezond eten en de Mac Donalds gewoon overslaan. Kunnen we allemaal lekker ontbijten met een smoothie met gezonde zaadjes, een lekker bammetje bij de lunch en `s avonds gewoon veel groenten, wat aardappels en een klein stukje vlees eten. 

Zou toch mooi zijn? Wordt iedereen ineens heel gezond en slank!!



Vliegen


Herken je dit, heel de dag heen en weer vliegen, alles tegelijk doen, ongelooflijke trek hebben en houden? Bij mij is dat een voorteken, want ja hoor, ben ik dus de volgende dag weer ongesteld. Je zou zeggen dat ik dit nu wel eens moet gaan herkennen, maar nee, het blijft een verrassing. En wat ik vroeger niet kon, kan ik nu wel, de klok erop gelijkzetten.
Hmmmm, nou zou dat wel eens iets met de overgang te maken kunnen hebben...?

Vette hap
Al heb ik, op dat moment, het gevoel dat ik kan blijven eten. Chocolade, snoep en vette rommel is niet echt mijn ding, daar ga ik gelukkig niet voor. Dit in tegenstelling tot veel vriendinnen, die niet van de chocolade af kunnen blijven... pech voor hun, want de choco en de vette hap helpen niet, het verergert alleen. Klachten zoals pijn in de onderbuik, hoofdpijn, gevoelige borsten worden door verzadigde vetten in voeding verergert en het verhoogt ook nog eens je gewicht.

Wat helpt wel
Minder producten zoals koffie, zout, fastfood en minder(vet) vlees. Maar kies meer voor volwaardige producten zoals volkoren pasta, zilvervliesrijst, bonen en granen. Zij zorgen ervoor dat je goed 'vol' zit en minder snel gaat snaaien.
Om een gave huid te houden helpen vitamine A en D, dus lekker veel wortelen, zoete aardappel en spinazie.
Ben je vermoeid, hou je vocht vast of heb je (pre) menstruele eetaanvallen of stemmingswisselingen, dan kun je voor meer vis, eieren, noten, bananen, aardappelen, kalkoen en kip kiezen. Deze producten bevatten veel vitamine B6.
Vitamine C vermindert het gevoel van stress: bijvoorbeeld broccoli, paprika, spruitjes, citrusfruit, cranberrysap en cantaloupe.
IJzer zorgt dat je minder vermoeid bent, minder snel wit ziet, je benen minder rusteloos zijn en je minder snel buiten adem bent. Het zit in vlees, vis, granen, aardappelen, peulvruchten, bonen en andere groenten.

IJzerrijk?
IJzer bestaat uit twee soorten, heemijzer uit dierlijke producten en non- heemijzer uit plantaardige producten. Het ijzer uit dierlijke producten wordt beter opgenomen dan uit plantaardige producten. Ook in de meeste vleesvervangers zit voldoende ijzer, dit geldt niet voor de kaasproducten. Wanneer je een ijzerrijk product eet, is het handig dit te combineren met een vitamine C rijk product. Dit is om het zo makkelijk mogelijk te laten opnemen. Een zuivelproduct maakt het maagzuur minder zuur en heeft daardoor een verstorende werking.

Om nog een paar goede voeding combi`s te noemen: aardappelen (bron van vezels, vitamine  B6, ijzer), lekker veel groenten (vitamine A, D, C) en een balletje mager rundergehakt (bevat ijzer). Of ook lekker volkoren pasta (koolhydraat), zalm (omega 3, vitamine A en D, B6) met lekker geroerbakte groene groenten (vitamine C, ijzer)... en nog zoveel meer belangrijke voedingsstoffen. Dan kom je zomaar een heel eind met gewone gezonde voeding!