vrijdag 19 augustus 2016


Het geheim van slanke mensen

Ik lees dit regelmatig en ook ik kan de verleiding niet weerstaan om toch te gaan kijken. Wat ik dan lees, allemaal dingen die ik dus allang doe... maar ik ben niet echt slank! Soms wordt ik er zo moe van, het geheim van slanke mensen zit niet in de dingen die genoemd worden, die zijn zo algemeen dat eigenlijk niemand er wat aan heeft...


Om er een paar te noemen: 
- Slanke mensen eten langzaam.... tja, dat doe ik ook. Rustig aan, hap voor hap, goed proeven wat je eet. Oké, ik kauw niet 30 keer en zit niet zen naar mijn bord te staren, dat past niet goed bij mij.
- Slaap voldoende, heerlijk hoor, ik haal vaak ruim 8 uur per nacht. Dus ben wel uitgeslapen kan je zeggen..
- Bewegen meer, er gaat geen dag voorbij dat ik niet minimaal 1 uur wandel of intensiever sport.
- Drinken minder calorieën, ik drink al jaren geen frisdrank, ook geen light. Alleen water, koffie en thee.. 


Oeps, alleen dus een wijntje op zijn tijd. Ben geen heilige ;D
Maar ben ik dan slank, nee, dat nou weer niet....

Dit is zomaar een opsomming van dingen die dan genoemd worden, maar wordt je daar dan slank van? Echt niet, het is zoveel meer, hoe ziet je leven er verder uit, heb je het heel druk, veel stress? Zit het in de familie, dit is geen eindeloos excuus, maar wel iets om rekening mee te houden. Ben je een emotie eter, heb je heel je leven lang al gelijnd?? Want om er maar weer een te noemen, diëten daar geloof ik niet in, gezond eten dat is veel belangrijker.

Dan heb je alles gehad en lees je van de week op de voorpagina, 'oudere dikkerds leven net zo lang'!... Maar is hun kwaliteit van leven dan ook hetzelfde? Nee, dat weer niet! Uiteraard staat dit een heel stuk lager pas in het stuk. Er komen allemaal klachten bij, die het leven niet leuker maken. Zoals het risico op diabetes, met allerlei ongemakken zoals pijnlijke voeten, slecht zicht, hart en vaatproblemen. Maar door overgewicht ook minder mobiel worden, meer rare ouderdomsklachten krijgen zoals versleten gewrichten, lastiger kunnen bewegen, minder energie hebben gaat allemaal meespelen.


Ach, Keulen en Aken zijn ook niet op dezelfde dag gebouwd en je bent ook niet vandaag ineens zwaar wakker geworden. Probeer met kleine stapjes je eetgedrag aan te passen, let eens op wat kleinere dingen. Probeer niet in één keer het roer om te gooien, dat hou je zeer waarschijnlijk niet vol. Ook al denk je dat je het allemaal weet, laat je voeding eens goed berekenen en vraag advies bij een BGN gewichtsconsulent of diëtist, die hebben doorgaans verstand van wat ze verkondigen.....
En ach, blijven dansen......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten