dinsdag 3 november 2015

Gezond leven, gezond zijn
Wat houdt dat nu eigenlijk in? Voor iedereen is dat anders. De één sport zich suf, de ander heeft een bloedhekel aan sporten, maar wandelt. Weer een ander zorgt voor rust in zichzelf en de omgeving. De volgende besteedt veel tijd en aandacht aan wat er gegeten wordt en waar het vandaan komt. Het gaat er uiteindelijk om dat je goed voor jezelf zorgt.
En wat denk jij?
Ach, het geeft toch niet dat ik (wat) te dik ben… Ja, het kost wat meer moeite om boven te komen… ben wel snel buiten adem. Mijn kinderen vermaken zichzelf wel… Ik ben zo moe de laatste tijd en ik heb geen fut meer… maar ik hoef toch niet als een model uit te zien, die zijn zo mager.
Het lukt mij toch niet. Iedereen zegt dat ik er nog prima uit zie! Herken je ze? Deze gedachten en opmerkingen over jezelf of misschien zelfs over een ander?
Heus?
Is dat nu echt zo? Vind je het echt niet erg jammer dat je niet met je kinderen kunt ravotten en spelen? Of je er de fut niet meer voor hebt om iets leuks te ondernemen en daar wat moeite voor te doen?
Het heeft niet alleen zijn weerslag thuis, ook in het sociale leven en op het werk! En dan ben je ineens in die welbekende vicieuze cirkel terechtgekomen. Daar moet je zien uit te komen of sterker nog... voorkomen dat je er ooit in terechtkomt.
Hoe doe je dat dan?
Dat is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan. Ik snap best dat het niet voor iedereen zo simpel is om gezond te eten, te bewegen en te leven. Het zal iedere keer weer een keuze zijn en ook vaak niet de makkelijkste, leukste, 'gezelligste' keuze.
Ik heb overigens een allergie tegen het woord 'gezellig' gekregen... iedere keer als iemand iets 'gezelligs' wil doen, is dat bijna altijd iets wat niet zo best voor je gezondheid is. Maar misschien ben ik de enige die hier weleens de kriebels van krijgt.
Jij zult zelf de stap moeten zetten en daarvoor moet het roer om en dat is best wel lastig. Investeren in jezelf voor je gezondheid, dit is je eigen verantwoording! Maar, als je hulp nodig hebt, weet je me te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten